Nog vertrouwen in logistieke e-toekomst Vlaanderen

Ja, Vlaanderen kan nog internationaal doorbreken wat e-commerce distributiecentra betreft. De boot is nog niet definitief gemist. Althans, dat was de mening van het publiek op het einde van het VIL event op 4 november in Laakdal (zie foto).

E-distributiecentra 6

De aanwezigen hadden ondertussen al heel wat stof tot nadenken gekregen. De namiddag startte met de voorstelling van een studie die het VIL in het kader van zijn project ‘VIL 4 e-boost’ liet uitvoeren door PwC waaruit bleek dat Vlaanderen slechts op de zesde plaats als ideale locatie voor Europese e-commerce distributiecentra staat.

Vlaanderen scoort op zich relatief goed ten opzichte van de 44 regio’s die werden onderzocht, maar slecht ten overstaan van de ons onmiddellijk omringende, concurrerende regio’s. Rheinland-Pfalz (DE) staat aan de top, gevolgd door Saarland (DE) en Wallonië. Zuid- en West-Nederland zijn goed voor een vierde en vijfde plaats. Pas daarna komt Vlaanderen.

Welke factoren bepalen dat een bedrijf beslist zijn distributiecentrum voor e-commerce op een bepaalde locatie te vestigen en hoe verhoudt Vlaanderen zich tegenover de buurregio’s? PwC bracht voor het VIL 21 locatiefactoren in kaart, waaronder nabijheid koopkracht en markt voor e-commerce, investeringsaantrekkelijkheid, beschikbaarheid magazijnen/logistieke gronden, wegendichtheid en logistieke expertise. Het is de eerste keer dat dit specifiek voor e-commerce distributiecentra werd onderzocht. In geen van deze ‘e-locatiefactoren’ haalt Vlaanderen de sterkste score.

E-distributiecentra 4

Nadien kwam Marc Van Gastel van Flanders Investment & Trade (FIT), de visie en strategie van FIT voor het aantrekken van buitenlandse investeringen toelichten. Hij gaf toe dat kandidaat-investeerders in ons land nog altijd worden afgeschrikt door de bureaucratische procedures. “Wat ons ook parten speelt, is de onderlinge concurrentie tussen regio’s, steden en provincies, binnen een sfeer van toenemende concurrentie vanuit de buurlanden en daarbuiten”, aldus Van Gastel.

E-distributiecentra 3

Daarna liet het VIL ook twee bedrijfsleiders aan het woord die – ondanks onze plaats in de subtop -wél voor Vlaanderen hebben gekozen om hun Europees e-distributiecentrum te vestigen. Aan het woord waren Johan Millau CEO bij Bleckmann (vroeger Belspeed) en Kurt Van Donink, General Manager bij Nike ELC.

Afsluiten deden we met een debat met Bernard De Potter – Agentschap Ondernemen, Luc Broos – POM Antwerpen, Stephan Raemaekers – Locate in Limburg, Kristof De Coster – PwC, Marc Van Gastel – FIT, Kurt Van Donink – Nike ELC en Johan Milliau – Bleckmann.

Er klonk vechtlust (“De inhaalrace is begonnen en wij Vlamingen zijn vechters”), er werden redenen aangehaald waarom bedrijven de weg naar Vlaanderen soms niet vinden (“bedrijven vinden hun weg niet in Vlaanderen om te investeren. We hebben moeilijke structuren.”) er werd over de grenzen gekeken naar hun aanpak (“Bij het Nederlandse equivalent van het FIT werken guerrillero’s die met het mes tussen de tanden business aantrekken”) en de bedrijfsleiders in het debat bevestigden dat , indien ze de klok konden terugdraaien, ze opnieuw voor Vlaanderen zouden kiezen.

E-distributiecentra 5

V.l.n.r. Francis Rome (VIL), Marc Van Gastel (FIT), Stephan Raemaekers (Locate in Limburg), Kristof De Coster (PwC),  Kurt Van Donink (Nike ELC), Johan Milliau (Bleckmann), Bernard De Potter (Agentschap Ondernemen) en Luc Broos (POM Antwerpen)

E-distributiecentra 8 E-distributiecentra 7

Conclusie

De voorstelling van deze VIL-studie is geen eindpunt op zich. De studie maakt onderdeel uit van het project ‘VIL 4 E-boost’ dat loopt tot eind juni 2015 en dient als input voor het uitwerken van vernieuwende e-logistieke concepten en modellen. Het is alle hens aan dek nu om het tijd – lees schip – te laten keren.

Gezien de nog relatief lage e-omzet in Vlaanderen, de degelijke opleiding van de Vlaming, het sterk uitgebouwd logistiek apparaat en het relatief gunstig belastingklimaat, liggen er nog mooie kansen voor e-commerce in de regio. Een verdere ontwikkeling van e-commerce in Vlaanderen, zal dan ook bijdragen tot de e-performantie van de logistieke dienstverlening en kan zorgen voor een gezonde opwaartse dynamiek tussen webwinkels en e-fulfilment centra.

VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen

VIL VZW

De Burburestraat 6-8
B-2000 Antwerpen
T: +32 (0)3 229 05 00
E: info@vil.be
BTW: BE 0480.185.038

VIL
VIL