PERSBERICHT – VIL Summit geeft food for thought over toekomst logistiek

BERCHEM – Na een eerste succesvolle editie in 2011 organiseert het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vzw donderdag 28 november 2013 zijn tweede VIL Summit ‘Supply Chains of the Future’. Topsprekers brengen in Kinepolis Antwerpen hun visie op de toekomst van de mondiale logistieke ketens. Subthema van deze biënnale: be ready for society 2.0.

Berichten over de klimaatsverandering, de limieten van de grondstoffen, het ontstaan van nieuwe productiemodellen (bv. 3D printing) … zijn niet meer weg te denken uit de actualiteit. Wat is de invloed ervan op de logistiek? Opinie- en beleidsmakers, professoren, politici en captains of industry lichten hun visie toe.

Logistiek moet het voortouw nemen
VIL Summit Supply Chains of the Future
Waarom deze summit? Liesbeth Geysels, Algemeen Directeur van het VIL, benadrukt het belang van een proactieve aanpak door de sector. Vandaag, meer dan ooit, is een helder toekomstperspectief een belangrijk concurrentievoordeel in de veranderende markt. “Met onze summit willen we in de eerste plaats ‘food for thought’ geven. De toekomst moet je niet afwachten maar zelf maken, dat geldt ook voor logistiek. De logistieke sector kan beter het voortouw nemen in plaats van te wachten op de ontwikkelingen die onvermijdelijk gaan komen”, aldus Geysels.

De sprekers
Dagvoorzitter Prof. dr. Theo Notteboom (ITTMA, UA)  schetst verschillende toekomstscenario’s. Wat komt er op ons af? Hoe kunnen we reageren? Vlaams minister-president Kris Peeters vindt alvast dat Vlaanderen ‘het verschil anders moet gaan maken’ en doet het idee achter het Nieuw Industrieel Beleid uit de doeken. Prof. Dr. Ir. Koenraad Debackere gaat hier in de namiddag vanuit zijn achtergrond als voorzitter van ‘Vlaanderen in Actie’ en drijvende kracht achter de VRWI Toekomstverkenningen 2025 dieper op in en vertelt welke acties nodig zijn om een slagkrachtige regio te worden/blijven.

Mario Fleurinck, CEO van Melotte, benadrukt de invloed van 3D printing. De heren Thomas Rau en prof. Dr. Michael Braungart zijn pioniers van het circulaire economie denken en deden al vele wenkbrauwen fronsen met hun uitspraken. Luc Bertrand (Ackermans & Van Haaren) en Luc Hooybergs (Nike) trekken het thema open en hebben het respectievelijk over de economische ontwikkelingen en perspectieven en het bewerkstelligen van marktgroei. Tot slot vat cabaretier Dirk Denoyelle de dag op een gevatte manier samen.

10 jaar VIL
Daarnaast mag het tienjarig bestaan van het VIL als innovatieplatform voor de logistieke sector  niet in stilte passeren. Danny Van Himste, voorzitter van het VIL en Managing Director DHL Express Benelux, schetst in een notendop de geschiedenis en illustreert aan de hand van enkele projecten hoe ook het VIL focust op 2.0.

Meer dan 200 deelnemers van 135 verschillende bedrijven zijn reeds geregistreerd. Inschrijven is nog mogelijk via www.vil-summit.be.

Persbericht – 06/11/2013 – VIL SUMMIT GEEFT FOOD FOR THOUGHT OVER TOEKOMST LOGISTIEK

CONTACTINFORMATIE

Anke D’Halleweyn