PERSBERICHT – VIL wil ook geconditioneerd spoorvervoer op lange afstand

VIL WIL OOK GECONDITIONEERD SPOORVERVOER OP LANGE AFSTAND

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vzw is gestart met een nieuw project: ‘Transpharma Express’. Samen met zeven partijen onderzoekt het VIL of het mogelijk is om geconditioneerd transport over lange afstand per spoor te realiseren. Het doel is een aantrekkelijke alternatieve route voor geconditioneerd transport naar het Oosten te creëren als aanvulling op maritiem transport en luchtvracht.

Aanleiding voor dit project is de transcontinentale goederenverbinding per spoor tussen Antwerpen en Chongqing (China) die de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen eind 2011 samen met de Belgische douane en het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen concretiseerde. Dit spoortraject is een tweetal weken korter dan de maritieme route (5 à 6 weken) en goedkoper dan luchtvracht.

Huidige middelen volstaan niet

Dit project bewees dat spoor dus een interessante alternatieve modus naar het Oosten is. De huidig ingezette technieken volstaan echter niet om ook geconditioneerd transport, zoals gekoelde geneesmiddelen of verwarmde chemicaliën, op lange spoortrajecten te kunnen realiseren. Ze reiken niet ver genoeg en garanderen een te korte autonomie. Dergelijke stromen zijn echter belangrijk om voldoende cargo in beide richtingen op de Euraziatische verbinding te verzekeren.

Onderzoek naar technische mogelijkheden
Op vraag van de sector onderzoekt het VIL de mogelijkheden om de conditie van de goederen tijdens transport over lange afstand per spoor te kunnen garanderen. Het VIL start hiertoe met een inventarisatie van de technische mogelijkheden en zal voorstellen doen voor de meest geschikte techniek. Daarnaast bekijkt het VIL of de implementatie van nieuwe technologieën de basis kan leggen voor de traceerbaarheid en veiligheid van de goederen en zo kan leiden tot vereenvoudigde en versnelde douaneformaliteiten.

Alternatieve route naar het oosten
Na het uitvoeren van een risicoanalyse beslissen de betrokken partijen om al dan niet over te gaan tot een proof of concept, een realisatie van de verzending van geconditioneerd transport in de praktijk. De deelnemende partijen streven alvast naar een haalbare en efficiënte oplossing. “Indien dit transport geconditioneerd kan worden gerealiseerd vult dit project een hiaat op: geconditioneerd transport per spoor kan dan ook voor lange afstanden een volwaardig en duurzaam alternatief zijn op de verbinding tussen het Oosten en Vlaanderen”, verduidelijkt Ronald van Zitteren van UCB, een van de deelnemers aan het project.

Zeven deelnemers
Zeven partijen steunen mee het project: BASF, Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, MSD, POM Antwerpen, POM West-Vlaanderen, Pfizer en UCB Pharma.

Persbericht in pdf

CONTACTINFORMATIE:

Anke D’Halleweyn – Communicatieverantwoordelijke – Tel: 03/229.05.07 – E-mail: anke.dhalleweyn@vil.be

Projectpagina: https://vil.be/2012/transpharma-express/