en
        |  en

Om de competitiviteit van de Vlaamse logistieke bedrijven in Vlaanderen te verhogen, voert VIL projecten met en voor bedrijven uit. Afhankelijk van het type project gelden andere steunpercentages.

Projecten

WiN4Track logo 3 web

WiN4track

Nieuwe draadloze Low power wide area networks (LPWAN) zoals Sigfox of LoRa worden steeds beter en uitgebreider. Binnen het project ‘WiN4track’ gaat het VIL kijken of deze draadloze en energiezuinige netwerken ook logistieke toepassingen en kansen bieden.

Fresh food logistics - appels oranje web

Fresh Food Logistics

Te veel voeding gaat verloren in de distributieketen. Met het project ‘Fresh Food Logistics’ wil het VIL nagaan waar en hoe voedselbederf kan vermeden of verminderd worden, door een optimalisatie van de logistieke keten van verse voeding bij de retailers.

nacatrans-website

Nacalculatie transport (Nacatrans)

Met dit project wil VIL, samen met de sector van het wegvervoer, een rekenmodel opstellen dat de effectieve rendabiliteit van elke gerealiseerde transportopdracht weergeeft.  

Crowd logistics

Crowd Logistics

Bij Crowd Logistics worden particulieren of semi-professionelen ingezet voor het transport van goederen. Via welke business modellen kan dit gebeuren, wat zijn de wettelijke implicaties, hoe integreren in de bedrijfslogistiek, wat is de meerwaarde hiervan, zowel voor de logistieke spelers als voor onze maatschappij?

Inzameling klein elektro online

IKEO (Inzameling klein elektro online)

De wetgeving bepaalt dat elk bedrijf dat ’een elektr(on)isch toestel op de Belgische markt brengt‘ ook de inzameling en de verwerking van de afgedankte toestellen op zich neemt. Hoe moeten webshops en hun logistieke dienstverleners de terugnameplicht die van toepassing is op kleine elektrische toestellen logistiek organiseren? Het project IKEO (Inzameling klein elektro online) wil op deze vraag een antwoord bieden.

Vallue Added Trucks (VAT)

Value Added Trucking (V.A.T.)

In het project V.A.T. wil het VIL onderzoeken welke (administratieve of andere) taken met toegevoegde waarde kunnen worden uitgevoerd door de chauffeur van een vrachtwagen die zich in de zelfrijdende modus bevindt.

Flexibele transportrobots

Flexibele transportrobots

Flexibele transportrobots, of Automated Guided Vehicles (AGV’s), bieden heel wat potentieel. De nieuwe generatie transportrobots zijn flexibel, compact, hebben geen impact op infrastructuur en sommige hebben een volledig autonoom lokalisatiesysteem aan boord. In welke magazijnoperaties zijn ze inzetbaar?

Flanders Recycling Hub

Flanders Recycling Hub

Afval is het nieuwe goud’, zo wordt gezegd. Feit is dat recyclage een zeer groot economisch potentieel heeft. Het ambitieus project ‘Flanders Recycling Hub’ wil de Vlaamse havens op de wereldkaart zetten als aantrekkingspool voor materialenstromen en recyclage-activiteiten.

Drones in de logistiek

Drones in de logistiek

De laatste maanden wordt in de media veel gesproken over pakjesleveringen met drones, maar op grote schaal zijn die voorlopig nog toekomstmuziek. Drones die de voorraad opnemen in een magazijn of de materialen en equipment op een buitenterrein controleren, inclusief moeilijk bereikbare plaatsen, bieden daarentegen meer kansen op korte termijn. Reden voor het VIL om een project te lanceren rond de inzet van drones – of vliegrobotten – in een logistieke omgeving.

Nearshoring

Nearshoring

Veel bedrijven die al lang produceerden in Azië halen de laatste jaren productie terug of openen daarnaast ook productiefaciliteiten in Oost-Europa. Het VIL start samen met zeven bedrijven het project ‘Nearshoring’ op om de logistieke opportuniteiten van deze trend in kaart te brengen en er vervolgens maximaal op in te spelen.