en
        |  en

Om de competitiviteit van de Vlaamse logistieke bedrijven in Vlaanderen te verhogen, voert het VIL projecten met en voor bedrijven uit. Afhankelijk van het type project gelden andere steunpercentages.

Projecten

Vallue Added Trucks (VAT)

Value Added Trucking (V.A.T.)

In het project V.A.T. wil het VIL onderzoeken welke (administratieve of andere) taken met toegevoegde waarde kunnen worden uitgevoerd door de chauffeur van een vrachtwagen die zich in de zelfrijdende modus bevindt.

Flexibele transportrobots

Flexibele transportrobots

Flexibele transportrobots, of Automated Guided Vehicles (AGV’s), bieden heel wat potentieel. De nieuwe generatie transportrobots zijn flexibel, compact, hebben geen impact op infrastructuur en sommige hebben een volledig autonoom lokalisatiesysteem aan boord. In welke magazijnoperaties zijn ze inzetbaar?

Flanders Recycling Hub

Flanders Recycling Hub

Afval is het nieuwe goud’, zo wordt gezegd. Feit is dat recyclage een zeer groot economisch potentieel heeft. Het ambitieus project ‘Flanders Recycling Hub’ wil de Vlaamse havens op de wereldkaart zetten als aantrekkingspool voor materialenstromen en recyclage-activiteiten.

Drones in de logistiek

Drones in de logistiek

De laatste maanden wordt in de media veel gesproken over pakjesleveringen met drones, maar op grote schaal zijn die voorlopig nog toekomstmuziek. Drones die de voorraad opnemen in een magazijn of de materialen en equipment op een buitenterrein controleren, inclusief moeilijk bereikbare plaatsen, bieden daarentegen meer kansen op korte termijn. Reden voor het VIL om een project te lanceren rond de inzet van drones – of vliegrobotten – in een logistieke omgeving.

Nearshoring

Nearshoring

Veel bedrijven die al lang produceerden in Azië halen de laatste jaren productie terug of openen daarnaast ook productiefaciliteiten in Oost-Europa. Het VIL start samen met zeven bedrijven het project ‘Nearshoring’ op om de logistieke opportuniteiten van deze trend in kaart te brengen en er vervolgens maximaal op in te spelen.

Omni-channel logistiek 3

Omni-channel logistiek

De logistieke ketens van online en offline verkoop zijn vaak volledig van elkaar gescheiden. Om tegemoet te komen aan de gewijzigde klantenvereisten en om de efficiëntie van het proces te vergroten is het nodig om beide logistieke ketens zoveel mogelijk te integreren.

Cobot Baxter

Cobots in Logistics

Cobots zijn robots die eenvoudig taken kunnen aangeleerd worden waardoor ze gemakkelijk en snel ingeschakeld kunnen worden en dit tegen een beperkte investeringskost. Met het project ‘Cobots in Logistics’ wil het VIL de logistieke sector kennis en praktijkervaring laten opdoen rond de mogelijkheden van deze flexibele service robots.

iSi

In-store-improvement

Modedistributie kan veel winnen met een beter zicht op de voorraden. De bouwstenen om hiervoor te zorgen bestaan, maar het is vaak een afweging van kosten versus baten. Het VIL wil binnen het project ‘In-store-improvement’ aantonen wanneer en met welk logistiek concept de investering loont.

VILO

Vision in Logistics

De sterke opkomst van wearable technologieën, met in het bijzonder smart glasses, biedt opportuniteiten om bepaalde logistieke taken efficiënter en correcter uit te voeren, op een zeer gebruiksvriendelijke manier. Dit project wil het potentieel en de mogelijkheden van deze technologieën inzichtelijk maken en uittesten.

Cycle Logistics logo

CycleLogistics Ahead

Het VIL is projectpartner van het Europees project ‘CycleLogistics Ahead’. Dit project bouwt verder op het succesvolle Europees project ‘Cyclelogistics’ waarbij de mogelijkheden van cargofietsen voor leveringen in de binnenstad werden gedemonstreerd en de voordelen zoals lage kosten, efficiënte goederendoorstroming en de positieve weerklank bij zowel media als publiek duidelijk werden aangetoond.