Het VeLP+ Platform, ontwikkeld door het VIL, werd uitgetest op een corridor met Toyota vanuit Zuid-Afrika naar Diest en een corridor met Scania vanuit Brazilië naar Opglabbeek, allebei via de Antwerpse haven. Gedurende vijf maanden werden meer dan vijftig containers opgevolgd via het VeLP+ Platform. Dankzij bilaterale akkoorden met de Braziliaanse en Zuid-Afrikaanse douane zijn deze testen de eerste echte Green Lane testen in de wereld, en bijgevolg een primeur voor Vlaanderen.
De real life testen bewijzen de goede technologische werking van het VeLP+ Platform en de gebruikte security devices. Voor elke container kon de locatie, integriteit en inhoud nagegaan worden, en deze informatie werd ook steeds naar de betrokken partijen verstuurd. Zo werden zij continu op de hoogte gehouden van de voortgang van de container, incl. eventuele vertragingen of langere stilstanden zodat onmiddellijk geanticipeerd kon worden.
Door de verhoogde visibiliteit toont het VeLP+ Platform daadwerkelijk aan dat een kortere of snellere doorlooptijd van containers praktisch haalbaar is. Containers kunnen in geval van oponthoud snel gedetecteerd worden en kunnen onmiddellijk vrijgegeven worden door de douane, wat een merkelijke tijdswinst betekent. Zeker voor containers met een hoge cargo waarde overtreffen de baten de kosten. “Het VeLP+ is een uitstekend voorbeeld van technologische innovatie dat concrete voordelen oplevert voor de logistieke sector en toelaat onze bedrijven competitiever te maken. En dat is cruciaal om nieuwe jobs te creëren. Dankzij het VeLP+ Platform heeft Vlaanderen een bijkomend instrument om zich te profileren als logistieke topregio: de aanwezigheid van technologische infrastructuur die de realisatie van Secure Trade Lanes ondersteunt,” aldus Ingrid Lieten, Vlaams minister van Innovatie en voogdijminister van het VIL, die vanuit het beleidsdomein innovatie het project volledig gefinancierd heeft.
Het VeLP+ Project is een doorbraakproject voor Vlaanderen inzake containertransport. Danny Van Himste, voorzitter van het VIL: “Ik ben trots dat het VIL en de projectpartners van dit complexe doorbraakproject een succes hebben gemaakt en de Proof of Concept werkt. De toegevoegde waarde voor de verladers en logistieke dienstverleners is bijzonder groot. Wij vertrouwen erop dat Cargo Community System (CCS) vzw, dat ressorteert onder minister Crevits en aan wie het VIL op verzoek van de Vlaamse regering thans dit project overdraagt, er een operationeel platform van kan maken.” Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, waardeert de inspanningen voor de ontwikkeling van VeLP+ en voegt hier nog aan toe: “Goederenlogistiek, de vergroening van de transportsector, stedelijke mobiliteit, binnenvaart, verkeersveiligheid en intelligente transportsystemen zijn de thema’s waarop Vlaanderen wil focussen. Een duurzaam vervoerssysteem heeft zowel behoefte aan goede infrastructuur als aan goede dienstverlening.”