en
        |  en
Vallue Added Trucks (VAT)

Value Added Trucking (V.A.T.)

In het project Value Added Trucking wil het VIL onderzoeken welke (administratieve of andere) taken met toegevoegde waarde kunnen worden uitgevoerd door de chauffeur van een vrachtwagen die zich in de zelfrijdende modus bevindt. De technologische hoek komt hier niet aan bod, wel een logistieke insteek: welke efficiëntie- en productiviteitsverhoging is mogelijk door de chauffeur aan boord van de zelfrijdende truck zinvolle taken te laten uitvoeren?

Van inventarisatie tot praktijktesten

In een eerste fase worden de administratieve processen en taken in een transportomgeving geïnventariseerd en geanalyseerd naar de mogelijkheid om deze in een mobiele omgeving uit te voeren. Vervolgens worden de randvoorwaarden (aanpassingen aan de cabine, ICT uitrusting, …) die hiervoor nodig zijn in kaart gebracht. Tenslotte worden tijdens de praktijktesten een aantal concrete handelingen uitgevoerd in een rijdend voertuig, waarbij de passagiersstoel dienst doet als simulator voor een echt zelfrijdend voertuig.

Twee varianten

Er wordt in dit project geen onderscheid gemaakt tussen de twee varianten van zelfrijdende trucks die zich vandaag profileren. Zowel bij platooning (1) als bij autonoom rijdende trucks (2) komt tijd vrij bij de chauffeur op het moment dat de verkeersomstandigheden toelaten om op automatische piloot te rijden.

(1) meerdere vrachtwagens rijden achter elkaar in colonne waarbij de volgende voertuigen gekoppeld zijn aan het eerste voertuig via Wi-Fi
(2) één individuele truck rijdt autonoom op basis van sensoren, camera’s en eventueel informatie vanuit een centraal verkeersplatform

Resultaten

VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.

Wees voorbereid

Onze noorderburen nemen het voortouw in het testen van zelfrijdende voertuigen op de openbare weg. Recent bevestigde onze federale minister Jacqueline Galant dat ook België zeer geïnteresseerd is om dergelijke tests te laten plaatsvinden in ons land.

Belangrijk uitgangspunt voor dit project is de verwachting dat zelfrijdende voertuigen hun intrede zullen maken op Europese en dus ook Vlaamse wegen tegen 2020. Dit project biedt bedrijven de kans om zich optimaal voor te bereiden op deze belangrijke (r)evolutie en er voordeel uit te halen. Tevens wordt uit de business case analyse duidelijk welke meerwaarde de overheveling van administratieve of andere taken naar de cabine van een zelfrijdend voertuig maximaal creëert.

Partner

In dit project werkt het VIL samen met de Universiteit Hasselt die zich heeft gespecialiseerd in vermoeidheidsonderzoek en –testen.

Praktisch

Opstart: september 2015
Totale doorlooptijd: 16 maanden

Deelnemende bedrijven

Negen bedrijven stappen mee in het project: Eutraco, GTS, H. Essers, Multimodal Transports & Logistics, Scania, SD Worx, TVM Belgium, VDAB en Volvo.

Eutraco GTS group H.EssersMultimodal Transports & Logistics Scania center SD Worx  VDAB

Deelnemers Kick-off Value Added Trucking

 

Pers

Nieuws