Geconditioneerde goederen per spoor
Eind 2011 concretiseerden de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen samen met de Belgische douane en het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen het initiatief om een transcontinentale goederenverbinding per spoor op te zetten tussen Antwerpen en Chongqing, China. Vrijwel onmiddellijk kwam vanuit de markt de vraag of er ook geconditioneerde goederen kunnen worden vervoerd.
Deze vraag kwam voornamelijk van bedrijven die op zoek zijn naar een goedkoper en kwalitatief beter alternatief dan luchtvracht, dat sneller is dan een maritieme verbinding naar het Oosten. Het spoortraject is een tweetal weken korter dan de maritieme route (5 à 6 weken) en is dus een interessante alternatieve modus naar het Oosten.
De huidig ingezette middelen volstaan echter niet om ook geconditioneerd transport, zoals gekoelde geneesmiddelen of verwarmde chemicaliën, te kunnen realiseren. Ze reiken niet ver genoeg en garanderen een te korte autonomie. Dergelijke stromen zijn echter belangrijk om voldoende cargo in beide richtingen op de Euraziatische verbinding te verzekeren.
Projectomschrijving
Het VIL onderzoekt de mogelijkheden om de conditie van de goederen tijdens transport over lange afstand per spoor te kunnen garanderen. Het VIL start binnen dit project met een inventarisatie van de technische mogelijkheden en zal voorstellen doen voor de meest geschikte techniek. Daarnaast bekijkt het VIL of de implementatie van nieuwe technologieën de basis kan leggen voor de traceerbaarheid en veiligheid van de goederen en aldus kan leiden tot vereenvoudigde en versnelde douaneformaliteiten.
Na het uitvoeren van een risicoanalyse beslisten de betrokken partijen om over te gaan tot een proof of concept, een realisatie van de real-life verzending van geconditioneerd transport in de praktijk. Indien dit transport geconditioneerd kan worden gerealiseerd vult dit project een hiaat op: geconditioneerd transport per spoor kan dan ook voor lange afstanden een volwaardig en duurzaam alternatief zijn op de verbinding tussen het Oosten en Vlaanderen.
Deelnemende partijen
Tien partijen steunen mee het project: BASF, FVP House, Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, MSD, POM Antwerpen, POM West-Vlaanderen, Pfizer, Solutia – a subsidiary of Eastman chemical company Europe, UCB Pharma en UTi Belgium.
Wenst u meer informatie over dit project?
Stuur een mail naar projecten@vil.be