en
        |  en
omni-tactics-60654539-01

Omni Tactics

Bedrijven die de stap zetten van single-/multichannel naar omni-channel staan voor grote logistieke uitdagingen. Een retailer moet bepalen welke producten hij via welke kanalen aanbiedt en welke afleveropties hij daaraan koppelt voor de klant. Deze veelheid aan mogelijkheden biedt uitzicht op hogere service en omzet, maar heeft ook impact op de kosten. Met het project ‘Omni Tactics’ wil het VIL bedrijven, en zeker ook KMO’s,  ondersteunen om proactief de cost-to-serve te bepalen in functie van hun logistieke omni-channel keuzes.

Hoe beter een bedrijf voorafgaandelijk aan belangrijke beslissingen op de hoogte is van de cost-to-serve, des te beter kan het bedrijf extra klantgerichte kanalen doordacht implementeren. Deze aanpak vermijdt bijvoorbeeld dat een bedrijf louter omwille van omzetgroei de e-commerce kaart voluit trekt, terwijl het vervolgens zijn winstgevendheid ziet dalen wegens toegenomen kosten van de logistieke afhandeling.

OPPORTUNITEITEN

  • Een gebruiksvriendelijk model bouwen, dat bedrijven op strategisch/tactisch niveau de mogelijkheid geeft om voor meerdere omni-channel scenario’s de cost-to-serve inzichtelijk te maken.
  • Bedrijven met (toekomstige) e-commerce ambities ondersteunen in het bepalen en uitvoeren van de juiste logistieke keuzes m.b.t. hun omni-channel strategie.

 

CONCRETE ACTIVITEITEN

  • Inventarisatie van de key elementen en parameters die een belangrijke impact hebben op de cost-to-serve.
  • Design van het omni-channel impact model: componenten en structuur van het logistiek netwerk, afleveropties en –termijnen, relaties tussen entiteiten en parameters,…
  • Uitbouwen, uittesten en valideren van het omni-channel impact model: een strategisch-tactisch model (geen operationele bedrijfstool).
  • Het vastleggen van zinvolle scenario’s voor een aantal representatieve bedrijven en het verzamelen van alle benodigde bedrijfsdata om concrete berekeningen van deze scenario’s mogelijk te maken.
  • Praktijktoetsing op basis van concrete cost-to-serve berekeningen voor een aantal deelnemende bedrijven, waardoor de impact van de omni-channel bedrijfskeuzes inzichtelijk gemaakt wordt.

Praktisch

Start: mei 2017

Doorlooptijd: 22 maanden

Deelnemende bedrijven

Tien bedrijven nemen deel aan het project: DistriMedia, DPD, Eltra, FirstFocus, KOMONO, Myrine, PostNL, Ridge Tool Europe, Topa Packaging en Unigro.

distrimedia dpd eltra firtstfocus komono myrine postnl  topa-packaging unigro

kick-off-omni-tactics