en
        |  en
Flanders Recycling Hub

Flanders Recycling Hub

Afval is het nieuwe goud’, zo wordt gezegd. Feit is dat recyclage een zeer groot economisch potentieel heeft. Het ambitieus project ‘Flanders Recycling Hub’ wil de Vlaamse havens op de wereldkaart zetten als aantrekkingspool voor materialenstromen en recyclage-activiteiten.

Afval als grondstof

De tijd dat afval een vies woord was, is voorbij. Integendeel: het is nu een grondstof en Vlaanderen wil deze nieuwe materialenstromen aantrekken. Daarom lanceerde de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) in 2012 het publiek-privaat ‘Vlaams Materialenprogramma’. Een van de strategische hefboomprojecten van dit programma is de uitbouw van Vlaanderen als recyclagehub voor Europa via haar zeehavens.

Stromen aantrekken

Het project ‘Flanders Recycling Hub’ van het VIL past in dat kader. Het wil een ‘roadmap’ uitstippelen om Vlaanderen uit te bouwen tot een internationale recyclagehub waar materialen aangevoerd, gerecupereerd en weer geëxporteerd worden. Vlaamse bedrijven beschikken al over een uitgebreide knowhow op het vlak van recyclage. Zij behoren tot de wereldtop. Maar dat volstaat niet om van Vlaanderen een recyclagehub van internationaal formaat te maken. De materialenstromen komen niet vanzelf.

Booming business

Met dit project wil het VIL nagaan op welke manier de gunstige logistieke uitgangspositie en de aanwezige kennis kunnen ingezet worden om Vlaanderen stevig op de kaart van de circulaire economie te zetten. Deze business groeit immers sterk en biedt interessante mogelijkheden, niet alleen voor de gespecialiseerde industrie, maar ook voor de logistieke dienstverleners, de afvalsector
en de rederijen.

Van analyse tot proefproject

Het project wordt door het VIL en 26 bedrijven uitgevoerd, in samenwerking met de OVAM en VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) als partners.

In een eerste fase worden verschillende zaken onderzocht. Welke materialenstromen (papier, glas, tweedehandswagens …) bestaan er vandaag? Welke oorsprong, bestemming en omvang hebben ze en welke kunnen we naar hier halen? Welke (opkomende) recyclagetechnologieën bestaan er? Wat laat de Vlaamse wetgeving toe? Hoe pakken andere havens die zich als recyclaghub profileren het aan? Voor de meest beloftevolle stromen zal een concreet kosten-batenplaatje en logistiek concept worden uitgewerkt én de meest veelbelovende case zal binnen een proefproject in praktijk getest worden.

Roadmap

De conclusies worden in een ‘roadmap’ gegoten waarin de kansen voor Vlaanderen beschreven en vertaald worden in een actieplan. Het project zal dus deels een adviserende functie hebben. Het zal Vlaanderen en haar bedrijven beter in staat stellen om de investeringen en infrastructuurvereisten in te schatten en eventueel belemmerende factoren aan te pakken. Eind 2017 zijn de resultaten gekend.

Praktisch

Start: juni 2015
Totale doorlooptijd: 32 maanden

Deelnemende bedrijven

25 bedrijven stappen mee in het project: 3M, Agfa Graphics, Alders Internationaal Transport, BASF, Bebat, Belgian Scrap Terminal, Bollegraaf Recycling Solutions, Fostplus, Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, GTS, Havenbedrijf Gent, Haven van Zeebrugge, Indaver, IOK, IVBO, Kunnig, Maatschappij Linkerscheldeoever, POM West-Vlaanderen, Ravago Production, Recmix, Shanks België, Sureca, Umicore, Van Gansewinkel en Vanheede Environmental Logistics.

deelnemers-kick-off-flanders-recycling-hub-web

3M Agfa Alders transport Basf Bebat Belgian Scrap Terminal Bollegraaf Recycling Solutions Fostplus GTS GHA_Port of Antwerp Havenbedrijf Gent Haven Zeebrugge Indaver IOK Afvalbeheer IVBO Kunnig 50 jaar Maatschappij Linkerscheldeoever POM West-Vlaanderen Ravago  Shanks België Sureca Umicore Van Gansewinkel Vanheede

 

Klankbordgroep

Het VIL kan binnen dit project rekenen op het advies van Agoria, Vlaamse Confederatie Bouw, MOW, Essenscia, Febem en FIT.

Agoria Vlaamse Confederatie Bouw_CMYK-02 MOW Essenscia  FIT  go-4-circle 

 

Pers

Nieuws