Technisch en economisch interessant?
Drones worden al gecommercialiseerd, de cameratechnologie bestaat. Het VIL wil dieper ingaan op de technische en economische haalbaarheid van de inzet van drones, en operationele en investeringskosten beter kunnen inschatten.
Dit project onderzoekt concreet welke procesoptimalisaties en werksnelheden kunnen bereikt worden door middel van drones – of vliegrobotten – en welke operationele en investeringskosten hier tegenover staan. VIL wilt samen met de deelnemende bedrijven meer duidelijkheid verschaffen over de praktische toepassing van drones in de logistiek. Er wordt gekeken waar de technologie staat, welke toepassingen reeds bestaan en welke activiteiten mogelijk zijn zowel in magazijnen als op buitenterreinen. Tevens wordt onderzocht wat zowel technisch als economisch haalbaar is.
Een van de redenen waarom drones eerder in een magazijnomgeving of op ‘yards’ zullen worden gebruikt dan in het pakjesvervoer, is dat zij volledig op privédomein kunnen opereren. Er zijn dus veel minder wettelijke beperkingen.
Veel potentiële taken
In een eerste fase worden de toepassingsmogelijkheden van drones verkend, zowel op buitenterreinen als binnen het magazijn. De potentiële functies zijn zeer gevarieerd. Drones uitgerust met camera’s kunnen bijvoorbeeld ingeschakeld worden voor klassieke inspectie- en beveiligingstaken op yards, of voor het controleren en inventariseren van containers. Maar ze kunnen evengoed snel kleine materialen naar een moeilijk te bereiken plaats van het terrein brengen.
Binnen het magazijn kunnen drones mogelijk ook ingezet worden, bijvoorbeeld om te helpen bij de inventarissen. Waarschijnlijk zijn er nog andere taken die ze kunnen uitvoeren. Daarom worden ook ‘best practices’ in binnen- en buitenland bekeken.
Resultaten
VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.