en
        |  en

ALEES

Autonome logistieke, elektrische eenheden: voor personenvervoer worden ze al volop getest. Kunnen deze zelfrijdende vehicles ook ingezet worden in logistieke operaties voor goederen, meer bepaald in het kader van stadslogistiek? Het project ALEES bracht in de eerste plaats de randvoorwaarden in kaart.

status: Afgerond | thema: digitalisering | type: regionaal


Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden

VIL wilde met het nieuwe project ALEES, wat staat voor Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden, samen met de logistieke sector en de steden de randvoorwaarden bepalen voor het inzetten van autonome voertuigen binnen logistieke operaties in de stad, zoals bijvoorbeeld pakketbelevering.

Alle stakeholders op het vlak van stedelijke logistiek werden betrokken: MOW, steden en centrumsteden, verladers en logistieke dienstverleners, technische en technologische partners.

Opportuniteiten

ALEES kunnen de efficiëntie van de aan- en aflevering van goederen in de stad verhogen: betere belading, flexibele routeplanning, 24/7 beschikbaarheid… Ook komen ze duurzaamheid (minder voertuigen, het gebruik van elektriciteit …) en veiligheid (autonoom, continue monitoring van omstandigheden, vermijden van obstakels …) ten goede.

Rapport

VIL leden kunnen het rapport downloaden via de Kennisbibliotheek, niet-leden kunnen het aankopen via de VIL webshop.

Resultaten

  • Zelfrijdende voertuigen in een stad hebben verschillende voordelen: ze zijn compact, stil, emissieloos en veilig. 
  • Hogere efficiënte van leveringen: betere belading, flexibele routeplanning.
  • Om autonome voertuigen maximaal te benutten is een hypergeconnecteerd netwerk nodig, met een distributiecentrum aan de rand van de stad en verschillende micromagazijnen in de stad.
  • VIL testte een zelfrijdend voertuig voor pakketbelevering in centrum Mechelen. De resultaten van die test zijn positief. 
  • Langdurige testen met meerdere logistieke dienstverleners in meerdere steden zijn aangewezen.
  • Samenwerking tussen verschillende partijen (bedrijven, overheden) is cruciaal om de implementatie van autonome voertuigen mogelijk te maken. 

25/05/2018: Test: Zelfrijdend voertuig levert pakjes in Mechelen

PRAKTISCH

Opstart: februari 2017
Doorlooptijd: 18 maanden

DEELNEMENDE BEDRIJVEN

Acht deelnemers: ACP CO₂, bpost, Bringme, DHL PARCEL BELUX, Stad Mechelen, Rhenus SML, Trimble, en Havenbedrijf Antwerpen.

acp bpost bringme-black dhl havenbedrijf-antwerpen-port-of-antwerp rhenus-sml stad-mechelen trimble

 

 

deelnemers-alees-15-maart-2017-vil-2017-web

fraunhofer-imlVoor het uittekenen van de IT architectuur werkt het VIL samen met het wereldvermaarde Duitse instituut Fraunhofer IML dat ervaring heeft met autonome voertuigen en big data.

Pers

Nieuws

 

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!