PERSBERICHT: Antwerpse expediteurs gaan Lean & Green uitdaging aan

Acht expeditiebedrijven starten vandaag met Lean & Green. Onder begeleiding van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) gaan zij een plan van aanpak uitwerken om 20% CO2-uitstoot te besparen binnen de goederenstromen die onder hun regie vallen. Deze “special edition” kwam tot stand op initiatief van en in samenwerking met de Vereniging Expediteurs Antwerpen (VEA).

Het VIL heeft reeds meer dan vier jaar ervaring in het begeleiden van bedrijven om een CO2-reductieplan op te stellen, 74 bedrijven werden onder zijn hoede Lean & Green. Een primeur is dat deze editie voor de eerste keer focust op een groep tussenpersonen in het vervoer. Als organisator van het verzenden van goederen, zonder eigen transportmiddelen, is het voor een expediteur geen evidentie om aan te tonen dat hij binnen zijn activiteiten 20% van de CO2-emissies binnen een periode van vijf jaar kan verminderen. Acht expeditiebedrijven gaan alvast de uitdaging aan.

Tijdens het traject zal vanuit de specifieke rol van de expediteur bekeken worden op welke manier hij kan bijdragen aan duurzame transportoplossingen en zo aan het verminderen van de eraan gerelateerde CO2. Door deelname aan deze Lean & Green editie verwerven de expediteurs kennis om CO2-gunstige alternatieven aan te bieden, en deze ingang te doen vinden bij hun klanten.

lean-green-groep-8-veaVEA wil de Antwerpse expediteursgemeenschap internationaal in de markt te zetten als trendsetter voor duurzamere wereldwijde logistieke stromen. “We zijn er sterk van overtuigd dat er de komende jaren meer en meer overheidsmaatregelen zullen worden opgelegd om bedrijven er toe aan te zetten naar duurzame oplossingen op zoek te gaan. VEA wil de Antwerpse expediteurs hierin bijstaan en hen nu reeds de mogelijkheid bieden om in hun transport- en logistieke activiteiten de energie-efficiëntie te verbeteren,” aldus Olivier Schoenmaeckers, directeur bij VEA.

Zoals steeds gebeurt de evaluatie van dossiers door de VUB-MOBI. Bij een positieve evaluatie ontvangen zij de Lean & Green award in de lente van 2017. Op dat moment worden de namen van de laureaten bekend gemaakt.

Lean & Green Vlaanderen

Sinds 2012 ondersteunt en begeleidt het VIL binnen het project ‘Lean & Green’ bedrijven die zich ertoe verbinden om in hun transport- en logistieke activiteiten de energie-efficiëntie te verbeteren en hun CO2-uitstoot met minstens 20% te reduceren binnen een periode van 5 jaar.

Het VIL heeft sinds de start in België reeds meer dan 100 bedrijven begeleid bij het opstellen van een plan van aanpak waarin zij gedetailleerd beschrijven hoe zij die 20% doelstelling zullen behalen. 74 bedrijven ontvingen in Vlaanderen de Lean & Green award op basis van een positieve evaluatie van hun plan van aanpak door de VUB-dienst MOBI, die in dit project optreedt als neutrale evaluator.

Bedrijven die in 2013 of 2014 de Lean and Green award behaalden en ondertussen hun 20% CO2-doelstelling daadwerkelijk hebben gerealiseerd en dit kunnen aantonen, kunnen sinds 2015 met de procedure starten om de Lean and Green Star te verkrijgen. Twaalf bedrijven mochten reeds de Lean and Green star in Vlaanderen ontvangen.

www.vil.be/lean-green

Anke D’Halleweyn