PERSBERICHT: Derde VIL Summit buigt zich over disruptieve technologie

Wat zijn de Ubers en Airbnb’en van de logistieke sector?

ANTWERPEN – Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vzw organiseert op donderdag 29 oktober 2015 zijn derde VIL Summit ‘Supply Chains of the Future’. Logistiek Vlaanderen buigt zich over de impact van disruptieve innovatie. Wat zijn de Ubers en Airbnb’en voor de logistieke sector? Daar liggen veel bedrijfsleiders wakker van. Topsprekers brengen in Kinepolis Antwerpen hun visie.

De laatste jaren heeft technologie de manier waarop bepaalde markten werken compleet veranderd. Verschillende sectoren vielen al ten prooi aan zogeheten disruptieve innovaties: vaak startups, die schijnbaar uit het niets forse gaten slaan in klantenbestanden van multinationals. Denk aan Whatsapp die de telecomwereld op zijn kop heeft gezet, Uber de taxisector, Airbnb de hotelwereld.. Ze veranderen wat bestaat aan een alarmerende snelheid. ‘Disruptive innovation’ is het modewoord van 2015.

Evolutie of revolutie?
Wat zijn de Ubers en Airbnb’en voor de logistieke sector? Dat is waar veel bedrijfsleiders van wakker liggen. Wat moeten bedrijven met alle innovaties (drones, 3D printing …) die de laatste 5 jaar in onze sector opduiken? Zijn het hypes of gamechangers? De VIL summit wil hier stof tot nadenken geven. Bedrijfsleiders, opiniemakers, professoren en politici lichten hun, soms verrassende visie toe,” verduidelijkt Liesbeth Geysels, algemeen directeur bij het VIL ‘het waarom’ van de Summit.

De sprekers
Geen enkele sector ontsnapt aan de impact van de digitale disruptie die we nu meemaken”, zegt Peter Hinssen, visionair en serieel ondernemer in de technologie (De Tijd). “Dat gebeurt wel niet tegelijk in alle sectoren en slaat niet overal even hard toe, maar het staat alle sectoren te wachten, vroeg of laat, en eerder vroeg”. John Manners Bell (UK) van het onderzoeksinstituut Transport Intelligence beaamt dit en vraagt zich af of logistiek in zijn huidige vorm nog een toekomst heeft.

In de namiddag komt het bedrijfsleven aan het woord. Markus Kückelhaus (D), Vice President Innovation & Trend Research bij DHL, en Koen Van Gerven, CEO bpost, komen vertellen hoe ze bij hun respectieve bedrijven de trends en innovaties volgen en erop inspelen. Saskia Van Uffelen, CEO Ericsson Belux, benadrukt het ‘menselijke’ aspect. Technologische innovatie is enkel mogelijk als daar via sociale innovatie een vruchtbare boden wordt gelegd. Doorgaans vormen bestaande (vaak verouderde) organisatiestructuren en ingeslepen gewoontes een belangrijke belemmering. Bruno Segers vertelt zijn verhaal vanuit zijn ervaring bij beursgenoteerde multinationals in de ICT sector in het verleden en iMinds en Flanders Investment and Trade vandaag.

Alexander De Croo tenslotte, neemt het woord als Vicepremier en minister voor Digitale Agenda en Telecom. Met het plan ‘Digital Belgium’ wil hij met digitale innovatie de volgende jaren groei en jobs te realiseren.

www.vil-summit.be

pdf_icon 150510 – VIL Persbericht – Derde VIL Summit buigt zich over disruptieve technologie

CONTACTINFORMATIE

Anke D’Halleweyn