PERSBERICHT – Gouverneur Cathy Berx reikt Lean and Green awards uit

Negen nieuwe Lean and Green koplopers

LAAKDAL – Provinciegouverneur Cathy Berx reikte gisteren in Laakdal aan negen bedrijven de Lean and Green award uit. Deze bedrijven startten in mei dit jaar – begeleid door het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) – met het opstellen van een plan van aanpak om de CO2-uitstoot in hun transport- en logistieke activiteiten met minstens 20% te reduceren binnen een periode van vijf jaar.

Vijfde groep winnaars
Dit is ondertussen de vijfde award uitreiking in Vlaanderen. Reeds 61 Vlaamse bedrijven mogen zich Lean and Green noemen. De negen nieuwe Lean and Green koplopers zijn: bpost, Distrilog Group, Eurobrokers, Internationaal Transport Gilbert De Clercq, Magellan Logistics, P.Vereecke & Zonen, RSC Trans, Special Fruit en Transport Van Loon.

Lean and Green winnaars 16 december

Best of Lean and Green
De uitreiking vond plaats tijdens een ‘Best of’ van het programma waar het VIL eind 2012 mee van start ging. “Wat opvalt na twee jaar is dat bedrijven het vaak niet ver moeten zoeken om toch mooie besparingen te bereiken. De meest voorkomende maatregel is bijvoorbeeld het voorzien van opleidingen eco-driving voor chauffeurs”, aldus Steve Sel van het VIL. Op de tweede plaats staat alles wat met planning te maken heeft. “Denk aan het zoeken naar betere rittencombinaties, terugvrachten, hergebruik van containers of het vermijden van files”, verduidelijkt Sel. Het vernieuwen van de vloot door overschakeling op Euro 5 en 6, en enkele transportbedrijven op LNG trucks, sluit de top 3 af.

Inzetten op zeevracht
Er zijn ook ingrijpendere maatregelen. Twee van de negen nieuwe winnaars zetten bijvoorbeeld in op zeevracht. Internationaal Transport Gilbert De Clercq vervoert voor een klant de vracht naar Bilbao niet langer over de weg maar organiseert dit via shortsea. De daling in CO2-uitstoot op dit traject bedraagt niet minder dan 69,85%. Special Fruit maakt de switch van luchtvracht naar zeevracht voor mango’s en avocado’s. Zij installeerden rijpingskamers waardoor de vruchten in Zuid-Amerika vroeger kunnen worden geplukt, ze minder tijdkritisch zijn en dus niet meer per luchtvracht hoeven vervoerd te worden.

Nieuwe groep van start
Op 16 december startte eveneens de zesde groep bedrijven met Lean and Green. Onder uitgebreide begeleiding van het VIL stellen zij een plan van aanpak op om de energie-efficiëntie van hun transport- en logistiek activiteiten te verbeteren en de CO2-uitstoot met minstens 20% te reduceren binnen een periode van vijf jaar. Net als bij de vorige groepen gebeurt de evaluatie van de plannen door VUB-MOBI.

141217 – VIL Persbericht – Gouverneur Cathy Berx reikt Lean and Green awards uit

CONTACTINFORMATIE
Anke D’Halleweyn